Det här berättar en kvinna från Sahel som vi har pratat med:

När jag var tonåring giftes jag bort med en man. Inte långt in i vårt äktenskap blev han kristen. Det var fruktansvärt, en skam. Jag ville bara fly hemifrån, men vi började samtala och min man berättade om vem Jesus är och vad han gjort för mig. Mötet med Jesus förvandlade mitt liv och vårt äktenskap! Vi fick frid. Men jag försköts omedelbart av min familj och pappa satte omedelbart ett pris på mitt huvud.

 

Jag har fått enklare vårdutbildning så jag kan hjälpa till med födelseattester vid förlossning. Människor med enklare krämpor och sjukdomar kan jag ge lindring och medicin. Vid födslar och när folk dör samlas familj och vännner för att fira eller sörja under tre dagar, och jag blir ofta inbjuden. Jag tar alltid med mig en ljudfil med berättelsen om Jesus. Nästan alltid får jag dela budskapet. Några från mitt folk har kommit till tro. Bed för dem!

Detta är ett inte helt ovanligt vittnesbörd från Västafrika. Kvinnan som beskriver sin väg till tro kommer från ett land i Sahelområdet där läget för de kristna är väldigt tufft och har blivit allt tuffare de senaste åren. Extrem islamism breder ut sig och militärkupperna avlöser varandra.

I många av länderna i detta område lever flera onådda folkgrupper. Bland dem är det vanligt med förföljelse och säkerhetsrisken är betydande för den som börjar läsa Bibeln eller väljer att ta emot och följa Jesus.

För att nå människor på platser som är omöjliga att gå till använder IBRA olika medieverktyg. Kortvågsradio kan tyckas vara riktigt gammaldags men är ofta det enda som når fram i krigszoner. I Sahel-regionen har det blivit allt svårare att sända radio då de program vi sänder inte accepteras av omgivningen. Våra medarbetare har istället börjat ladda upp program eller bibelberättelser på minneskort för att dela ut.

Det finns i dag 5000 folkgrupper i världen som inte har fått en rimlig chans att få veta vem Jesus är. Närmare tre miljarder människor saknar tillgång till Bibeln på sitt eget språk och det finns ingen kristen kyrka i närheten. Många har aldrig mött en kristen som kan dela evangeliet med dem.

Men längtan efter Gud är nedlagd i människan sedan skapelsen, och åt den som tar emot Jesus ges frälsning, försoning, frid och evigt liv som gåva. Kvinnan i Sahel, och många andra i hennes situation, vittnar om att den glädje gåvan att tro på Jesus ger är större än någon nöd i denna värld.

Vill du vara med?

Med ditt stöd kan vi fortsätta nå folkgrupper som aldrig har fått chansen att höra och ta ställning till budskapet om Jesus. Din gåva blir just nu till:

100 kr – en bibel eller e-bibel att dela ut
300 kr – en halvtimmes radiosändning i en storstad
500 kr – 5 minneskort laddade med program att dela ut
5000 kr – mobiltelefon till uppföljningsarbete
30 000 kr – ett nytt socialt mediakonto som kan nå till en helt ny folkgrupp 
300 000 kr – Nya uppföljningsarbetare som når Fulanifolket där många just nu vill veta mer om Jesus och den kristna tron.  

Swisha till 9000761, bli månadsgivare så är du med och gör skillnad för världens onådda folk.

Ge bort en julklapp som gör skillnad

Ge bort en julklapp som tar evangeliet till världens onådda folk. 

Vi når öppna hjärtan i slutna länder

Tillsammans kan vi berätta om Jesus i 60 länder på 100 språk. Bli månadsgivare - ett enkelt och praktiskt sätt att skapa lärjungar tillsammans med IBRA.