Det är med viss reservation och blygsel studiograbbarna Benson och Leonce kommer in i musikstudion och hälsar. Svenskar är visserligen inga ovanliga besökare här på Habari Maalum, men det tar en liten stund innan jag får riktiga smakprov på vad som produceras i studion.
– Här görs många inspelningar för både radio och tv som sänds över hela Tanzania och Östafrika. Men även externa artister producerar sin musik här i studion. Det ger inkomster för att driva och utveckla mediaarbetet samtidigt som det sätter bra kristen musik på kartan, berättar studioteknikerna Benson och Leonce.
– Vi kan inte konkurrera med lägsta pris i landet, berättar Benjamin Nyman, IBRAs koordinator på Habari Maalum. Men vi försöker hela tiden ha kvalitet som konkurrensfördel. Det är inte alldeles enkelt i ett Östafrika som översvämmas av enkla studios i många hem. Det är ju enkelt idag att spela in, allt som behövs är en mick och en dator, men ska man göra det rätt och riktigt ska man ha en dämpad studio och laglig licens på all programvara. Det har vi här, berättar Benjamin.
Efter rundvandringen i studion som har två kontrollrum för att kunna jobba effektivt med både inspelningar och klippning av material har stämningen mjukats upp och jag får höra några smakprov på låtproduktioner. En kör besökte studion förra veckan, berättar Benson och sätter på en svängig, tajt gospellåt med barnröster. Det var ett gäng duktiga sångare i yngre tonåren som var här och spelade in, sedan har vi lagt på musikinstrumenten digitalt och en mäktig körproduktion har mixats fram. Produktionen är i princip färdig att distribueras och spridas ut över den swahilitalande världen.
– Först brukar musiken släppas på CD för att få försäljning och ekonomi på produktionen, innan den släpps på digitala plattformar. Spotify är inte stort här ännu, men YouTube är en populär plattform för exponering av musik, berättar Leonce.
Vi har kul när vi producerar, musikskapande och filmskapande är kreativt. Vi gör också musikvideos med kameror inne i studion. Så det är både ett visuellt och ett musikaliskt skapande som pågår. Det älskar vi, säger Benson och Leonce som båda är i tjugoårsåldern.
Benson har pluggat musikproduktion på Habari Maalum College som ligger intill IBRAs studios utanför Arusha. Leonce har fått sin träning i Uganda. Men självklart fortsätter vi att lära oss medan vi jobbar här i studion, berättar Benjamin som leder studiogänget. En kväll i veckan möts vi tillsammans och bara fri-skapar. Det är en blandning av skaparglädje och mentorskurs.
– I år planerar vi för inspelning av 23 album och självklart hoppas vi på mer. Vi drömmer om att animera berättelser som lyfter fram Jesus på nya sätt för en ny publik. Att mixa musik, film och storytelling är min dröm, säger Benson. Det är den idén som ger mig gåshud. Jag anar att evangeliet behöver ta nya vägar och här ser jag att vi kan bidra. På skärmen flimrar animerade alster förbi och det är tydligt att detta är på väg att bli mer än en vag dröm. Saker tar form, skapas och kommunicerar hopp.
– Vi kallar det vårt ”Disneyprojekt”, säger Benson och strålar. Leonce fyller i; min pappa har alltid drömt om att illustrera med rörlig bild, så jag har haft detta runt mig sedan jag var i treårsåldern. Kanske är det så här pappas och min dröm ska förverkligas. Det som ligger på grabbarnas hjärta distribueras i liten skala på Facebook och Instagram, men i tankar finns större produktioner på YouTube. Där hänger många unga och där behövs evangeliet.
Till slut är det den senaste artistens musikvideo som jag får smakprov på. Paul Clement var här och vi jobbade dag och natt på att få hans platta klar, berättar Benson. Gospeltonerna flödar i studion. Det svänger och det är omöjligt att inte röra sig till musiken.
– Vi vill göra mer sådant här! Bra musik som kommunicerar det allra viktigaste för dem som lyssnar. Vi vill också hitta ett nytt musikaliskt uttryck med en mer afrikansk touch. Musiken här är unik. Stämsången är suggestiv och populär i alla generationer. Vi tror vi kan hitta en twist på folkmusiken som når folkdjupen, berättar Benson.
Recent Comments