social-media-803650

– I Libyen når vi miljonpublik via Facebook. I Saudiarabien har över 600 000 varit inne och tittat på våra program på YouTube på bara några dagar. Det berättar Lillemor och Arne Winerdal från ett av IBRAs kontor i Mellanöstern.

När vi kom hit i början av året fick vi med egna ögon se vad internet betyder både för att sprida budskapet men också för att etablera kontakter med människor som söker Gud. Tretton kristna tv-program med fokus på Saudiarabien, som IBRA står bakom tillsammans med flera andra partner, har väckt stor uppståndelse i landet den senaste tiden. Efter bara några dygn hade programmet visats uppåt 700 000 gånger på YouTube – sannolikt ett rekord i kristen tv-historia. Över 600 000 kommer inifrån Saudiarabien, visar statistiken på YouTube.

Islamska ledare i Saudiarabien har gått ut offentligt och varnat för de kristna programmen med uttalanden som: ”De är alla lögnare och låtsas komma från vårt land…” Uppmärksamheten har fått motsatt effekt och mängder av tittare har hört av sig med synpunkter efter lanseringen av de tretton programmen, där de medverkande har en saudisk dialekt av arabiska. Mer än 45 000 reaktioner har kommit via Facebook och andra sociala media, berättar IBRAs producent.

Ett annat exempel är Libyen i Nordafrika, som har cirka sex miljoner invånare. Där pågår så intensiva strider mellan olika grupper att ingen utlänning vågar finnas på plats för att jobba med mission. Den brutala avrättningen av 21 kristna egyptier som arbetade i landet har sänt chock genom världen.

– Men Libyen är verkligen inte stängt. Vi har internetsajter med ett framgångsrikt arbete med sociala medier. Under det sista kvartalet 2014 nådde vi mer än en miljon av Libyens invånare via detta arbete. Över 60 000 gav sig till känna – antingen genom att trycka på ”gilla-knappen” eller genom att skriva och ställa frågor via Internet.

– Det här arbetet går långt ifrån smärtfritt. Det händer att folk protesterar mot vår digitala närvaro och då kan sociala medier tillfälligt stängas ned. I sådana lägen anlägger vi ”moteld” genom bön och fasta här på kontoret! När Arne jobbade i Mellanöstern med kristen tv för åtta år sedan visste ingen vad ”sociala medier” var för något. Idag är det stommen i arbetet – framförallt i länder som Libyen där vi har svårt att finnas på plats rent fysiskt.

– För oss är det omtumlande att ha miljonpublik månad efter månad – samtidigt som vi etablerar personlig kontakt med människor som söker efter livets mening, säger han.

 

Vi når öppna hjärtan i slutna länder

Säg Ja nu och ge en gåva. Tillsammans kan vi berätta om Jesus i 60 länder på 100 språk. Bli månadsgivare ett enkelt och praktiskt sätt att skapa lärjungar tillsammans med IBRA.