Mark Johnson* är expert på sociala medier och använder sin kunskap för att dela evangeliet med världens onådda folk och utbildar andra inom detta. 

– Jag är övertygad om att vi, genom sociala medier, kommer kunna nå varje land och folkslag under vår eller nästkommande generation. Jag känner mig mycket ödmjuk inför faktumet att jag fått nåden att leva i denna tid, berättar en märkbart gripen Mark. 

Mark är en man som alltid haft många bollar i luften. Han har varit involverad i ett flertal församlingsplanteringar i USA, varit pastor och jobbat med marknadsföring. För några år sedan insjuknade Marks familjemedlem i en allvarlig sjukdom, detta ledde till att han drog ner på jobb för att kunna vårda familjemedlemmen i hemmet på heltid. Mark beskriver sig själv som en stor extrovert med evangelistgåva, och började i samband med detta fundera på hur han kunde nå ut till människor hemifrån. Sedan några år tidigare administrerade han en Facebook-sida för en kristen film, och började där experimentera med olika typer av strategier för att se vad som fick genomslag. Efter en tid hade sidan växt, utan att han använt några annonser, till 2.3 miljoner följare. Tillväxten var organisk. 

– Sociala medier är det största som hänt kyrkan sedan Gutenbergs boktryckarkonst. Då kunde vi börja trycka upp biblar, nu kan vi med enkla medel nå hela världen. Jag tror inte alla kristna måste vara aktiva på sociala medier, men jag tror att vi som kropp måste finnas där. Evangeliet måste finnas tillgängligt på alla ställen där människor finns.

Evangeliet måste finnas tillgängligt på alla ställen där människor finns

Mark förklarar att med hjälp av sociala medier kan vi skapa engagemang hos människor, vi kan få kontakt och bygga relationer även om vi aldrig tidigare har träffats. För att exemplifiera visar han en chatthistorik med en person som bor i ett land där det är förbjudet att vara kristen. De möttes online och Mark började be för honom. Personen i chatten skickar en dag ett röstmeddelande där han tackar för Stevens böner, och berättar att han nu älskar och följer Jesus. Det är svårt att inte bli berörd. 

Trots sin expertis är han dock tydlig. 
– Sociala medier ska inte ses som ett mål i sig, utan snarare som ett verktyg. Ingenting kan jämföras med att mötas i verkliga livet. Sociala medier kan fungera som inkörsport till detta.  

*Mark Johnson heter egentligen något annat

Vi når öppna hjärtan i slutna länder

Tillsammans kan vi berätta om Jesus i 60 länder på 100 språk. Bli månadsgivare - ett enkelt och praktiskt sätt att skapa lärjungar tillsammans med IBRA.